Pues he seguido investigando el tema y parece que el tema es mucho más común de lo que parece. Minipunto para Blackmoore y alguno más que supo por donde iban los tiros:
Cito un par de fuentes en inglés donde explican el fenómeno:
Alguien escribió:
Before you assume that it is a loose fret try tuning the string down 1/2 tone and see if the dead spot moves up 1 fret. If it does, you do not have a loose fret. What you have in that case is a common occurence in many instruments where the resonant frequency of the body of the instrument is the same as the note you are playing and they tend to cancel each other. That is why the note sounds dead. It is a natural acoustic phenomenon that even some very good instruments have and in fact may be more noticeable on high quality instruments
You cannot change the laws of physics.
If the dead note does not move when you tune down then I would look at the loose fret possibility.
Aaron
Alguien escribió:
Aaron has given you the most likely reason. The common name for the phenomenon is "Wolf Tone". Every acoustic stringed instrument on the planet has this effect, though in some individual instruments it is more or less pronounced than in others. Below that note on your fretboard, your guitar body and the string are vibrating in phase. Above that pitch, they are moving in counter-phase. The Wolf Tone is point at which the acoustic turbulence is transitioning from in phase to counter-phase. It is the threshold point. You can design an acoustic guitar that will minimize the Wolf Tone point by adding heavier bracing to keep the body from vibrating so much so you don't get such a pronounced transition but when you do that you start to lose the sensitivity and complexity of tone since your instrument is less lively. A guitar's designer has to make a tradeoff in their design, and the player has to make a decision if they want a dull and dead sounding overbraced acoustic with the Wolf Tone being almost silenced, or a lively and complex sounding acoustic with a noticeable Wolf Tone that they try to avoid hitting in their playing.
El resto del hilo
aquí
Por si alguien no entiende el inglés lo resumo un poco:
Básicamente describen exactamente lo que me pasa a mí. Que el punto muerto se desplaza al cambiar la afinación a otro traste, lo cual descarta problemas de trastes, cejuela, etc. Lo llaman
Wolf Tones (algo así como aullidos de lobo -- desde luego muy onomatopéyico con lo que me ocurre) y es
inherente a todos los instrumentos de cuerda, especialmente en los de mayor resonancia y calidad.
Físicamente la explicación es la siguiente: En notas más bajas que el wolf tone, la cuerda y la guitarra vibran en fase. En notas más altas, en contrafase. Y el puñetero wolf tone es justamente la transición, el punto límite entre un caso y otro, es justo la frecuencia de resonancia del cuerpo. Cuanto más resuene el cuerpo, más pronunciado es el efecto. Paradojicamente, cuanto peor sea la guitarra, menos se nota.
En cada instrumento aparecerá en un punto diferente, pero es inevitable, no se pueden cambiar las leyes de la física. Lo único que nos queda es saber donde están e intentar evitarlos en la medida de lo posible.
Hala, a buscar la frecuencia de resonancia de vuestras guitarras.
Más información sobre
wolf tones